Anima Festival: op naar een nieuw record? | Acteur.be

←Alle artikels

nieuws
Anima Festival: op naar een nieuw record?

Anima Festival maakt zich klaar voor editie 39, die zal doorgaan van 21 februari tot 1 maart in Brussel. Met vorig jaar een record van 46 000 bezoekers blijft het festival groeien. De hoeveelheid aan nevenprogramma's is ondertussen haast onbevattelijk georden. We filteren uit wat een bijzonder diverse editie zal worden.

Anima opent met een Belgische toets: illustrator Brecht Evens en producent Minds Meet werkten mee aan de tekenfilm MARONA. Een kleurrijke en originele coproductie tussen Roemenië, Frankrijk en dus ook België, bleek de film gegeerd als opener, en zal hij naast voor Anima ook de aftrap geven voor het Vlaamse jeugdfilmfestival JEF op 15 februari. Geregisseerd door Anca Damian, die eerder animatie en mixedmediafilms maakte voor volwassenen, is MARONA bestemd voor kijkers vanaf 8 jaar, al zullen de donkere lagen jonge kijkers ontgaan. MARONA mixt tekenstijlen met gebruik van aquarel, bordkarton of viltstift in de vertelling over een kleine hond met een meisjesstem. Ze ziet baasjes komen en gaan en zoekt een identiteit tussen haar steeds veranderende namen. Het personage heeft een sterke mening over al wie haar omringt en vraagt zich af waarom mensen toch altijd zo ongelukkig zijn. De mensheid bekeken vanuit de ogen van ‘de ander’, dus. MARONA is de officiële opener, maar er volgt een aparte openingsfilm voor het kinderprogramma de volgende namiddag: de Amerikaanse Pixarproductie ONWARD. De mix van sprookjeselementen doet aan Dreamworks’ Shrek denken, maar de setting is modern. De dubbele openingsfilm hangt samen met het onderscheid dat het festival maakt tussen animatie voor kinderen in het dagprogramma en voor volwassenen ’s avonds, zoals het genre het wil.

MARONA is de officiële opener, maar er volgt een aparte openingsfilm voor het kinderprogramma de volgende namiddag: de Amerikaanse Pixarproductie ONWARD. De mengeling van sprookjeselementen doet aan Dreamworks’ Shrek denken, al is de setting modern. De dubbele openingsfilm hangt samen met het onderscheid dat het festival maakt tussen animatie voor kinderen in het dagprogramma en voor volwassenen ’s avonds, zoals het genre het wil.

De langspeelfilmcompetitie zit eindelijk niet meer vol met Franse langspeelfilms voor volwassenen, merkt programmator Karin Vandenrydt op. Ze juicht toe dat festivals niet langer de motor hoeven te zijn voor de verdeling van dat soort films, nu ze worden opgenomen in het reguliere bioscoopcircuit. LES HIRONDELLES DE KABOUL en J’AI PERDU MON CORPS, bijvoorbeeld, maken geen deel meer uit van de hoofdselectie, maar zijn als hernemingen te zien. Anima is wél de motor voor een opvallend hoog aantal (vier van zes) Japanse producties in de bescheiden langspeelcompetitie. Onder de namen makers die het festival al jaren volgt, zoals Masaaki Yuasa (bekend van Mind Game), maar ook de eerste lange film van Yuhei Sakuragi, regisseur van de CGI-serie Ingress op Netflix. Tonen ook nieuw werk: Keiichi Hara (WONDERLAND) en Ayumu Watanabe (CHILDREN OF THE SEA). Die laatste koppelt, net als Weathering with You (nu in de Belgische zalen te zien), een liefdesverhaal aan ecologische bezorgdheid. In beeld gebracht met een wonderlijke visuele flair en een fikse portie metafysische mijmeringen zien we hoe scholier Ruka tijdens de zomervakantie kennismaakt met een broederpaar dat in de zee is opgegroeid. Het drietal deelt een mysterieuze connectie die aantoont hoezeer mens, dier en natuur met elkaar in verbinding staan.

 
Children of the Sea

Niet Japans maar ook in competitie is AWAY, een eenpersoonsproject dat de Letse langspeeldebutant Gints Zilbalodis thuis afwerkte. Dat er geen dialogen zijn en het hoofdpersonage zich steevast op een brommer voortbeweegt, vergemakkelijkte het animeren. Het sobere productieproces maakt de film noodgedwongen eenvoudig, maar dat speelt in zijn voordeel. De trailer toont bijzonder mooie beelden van een man die gebergtes, zeeën, open vlaktes oversteekt en daarbij de natuur trotseert. Met zijn indrukwekkende beelden verbeeldt Zilbalodis het overweldigende van de natuur en het nietige van de mens. De andere niet-Japanse film, OLD MAN CARTOON MOVIE, komt eveneens uit de Baltische staten, en is volgend programmator Karin Vandereydt een fijn staaltje “typisch Letse absurde humor”.

Gelinkt aan de Belgische première van ZERO IMPUNITY (wel een langspeelfilm, niet in competitie) brengt Anima hommage aan de Luxemburgse studio Mélusine Productions met de vertoning van eerdere belangrijke lange films en een lezing van de stichter Stéphan Roelants. ZERO IMPUNITY speelde eerder op het grootste animatiefilmfestival ter wereld in Annecy en combineert interviews en archiefmateriaal met animatie. Uit de trailer blijkt een sensationele aanpak die de kijker oproept zich te engageren tegen seksueel geweld binnen oorlogscontexten. We zien beelden van de Abu Ghraib-gevangenis, recent nog het onderwerp van The Report, dus ook seksueel geweld op mannen krijgt aandacht. De film is geschikt voor kijkers vanaf zestien jaar.

Met zijn kortfilmprogramma’s volgt Anima de animatiescholen én ziet het gevestigde makers als Takeshi Yashiro, Franck Dion en Theodore Ushev terugkeren. Het is een buitenkans om Bruno Collets Oscargenomineerde stop-motionfilm MÉMORABLE en Ushevs PHYSIQUE DE LA TRISTESSE (met de stem van Xavier Dolan) op het grote scherm te zien, of te zien tout court. Ushev geeft een masterclass op 25 februari, die filmprofessionals en -studenten zich na inschrijving hier gratis kunnen bijwonen.

Filmmagie verdeelt tickets voor de vertoning van CHILDREN OF THE SEA op vrijdag 28 februari om 19u30. Stuur een mail met je naam naar win@filmmagie.be om kans te maken op twee gratis plaatsen. 

 

Bron : FIlmmagie
Auteur : Charlotte Timmermans
Coverfoto: Marona