nieuws
Online filmfestival We Are One
Dag na dag zal op het YouTube-kanaal We Are One: A Global Film Festival een selectie films verschijnen die gratis te streamen zijn. Nadat festivals over de hele wereld hun geplande vertoningen moesten schrappen, nam Tribeca Enterprises – de organisatie achter het New Yorkse festival Tribeca – het initiatief om collega’s van overal samen te brengen onder een online paraplu. Bijna tegelijk met de bekendmaking van het festivalprogramma bleek het ‘niet-commerciële’ deel van de organisatie, Tribeca Film Institute, dat instond voor fondsen aan films en educatieve initiatieven, zijn werking minstens tijdelijk opschort.
Digitale ontmoetingen
Van 29 mei tot 7 juni presenteren 21 festivals korte en lange films, zowel fictie als documentaire, virtualreality en series. De bekendste namen op het programma zijn terug te vinden in de talks. Zo koos Cannes naast enkele kortfilmcompilaties voor gesprekken met twee iconische acteurs, Alain Delon en Zhang Ziyi, over hun loopbaan. Beide interviews vonden vorig jaar plaats tijdens de 72ste editie van het festival en zijn sinds die tijd sowieso al te bekijken op de YouTube-pagina van Cannes. Het gesprek met Delon (hier al te bekijken) en diens ere-Palm zorgden vorig jaar voor controverse wegens Delons sympathie voor het extreemrechtse Front National en zijn homofobe en misogyne uitspraken. Ziyi brak twintig jaar geleden internationaal door met Ang Lee’s Crouching Tiger, Hidden Dragon, in 2000 buiten competitie vertoond op het festival van Cannes. Bij die film begint ook het interview met haar (hier al te bekijken).
Ook Toronto, Locarno, Sundance, Tribeca en andere festivals bieden masterclasses aan. Zij het dan in online première. Controversieel om heel andere redenen dan Delon, toont the pope of trash John Waters zich altijd een amusant, uitdagend causeur. In de zomer van 2019 ontving hij een carrièreprijs en hield hij een masterclass aan de oever van Lago Maggiore in het Zwitserse Locarno. Van diezelfde editie selecteerde het festival een gesprek met acteur Song Kang-ho en cineast Bong Joon-ho, die geregeld samenwerken (Memories of Murder, The Host, Parasite). Ook het festival van Berlijn presenteert enkele duo’s, met de conversaties eerder dit jaar tussen Ang Lee en Kore-eda Hirokazu en tussen Claire Denis en Olivier Assayas. Gaan eveneens in gesprek: David Cronenberg en Viggo Mortensen (Toronto) en Francis Ford Coppola en Steven Soderbergh (Tribeca). Nog andere festivals bieden ontmoetingen met Guillermo del Toro, Jackie Chan en Jane Campion.
Op jacht naar premières?
Het internationale festivallandschap is vaak een strijd om eerste en unieke vertoningen, met toch minstens enkele van de huidige We Are One-partners die in concurrentie liggen met elkaar om films tot in hun zalen te krijgen. Zoals wel vaker bij programma-aankondigingen laat We Are One weten hoeveel van de geselecteerde films, hier een honderdtal, nu een première beleven: dertien hebben een wereldpremière (allereerste vertoning), 31 debuteren online en vijf zijn internationale online premières (eerste vertoning buiten het land van productie).
Voor eerste vertoningen van de echt grote films is het YouTube-festival niet het geschikte evenement, maar toch zijn er enkele premières te bespeuren. De Japanse regisseur Kōji Fukada, wiens A Girl Missing in april de Belgische bioscoopbezoeker had moeten meeslepen met een spannende reflectie over obsessie, ontvoering en publieke opinie, komt als een van de weinige met een speciaal voor We Are One gemaakte film, voorlopig getiteld YALTA CONFERENCE ONLINE.
Ricky Powell: the Individualist
Zelf schuift het festival de ‘wereldpremière’ IRON HAMMER naar voren. Niet toevallig in het jaar van de uitgestelde Olympische Spelen portretteert de Amerikaans-Chinese actrice-nu-regisseur Joan Chen in haar eerste documentaire de volleybalster Lang Ping, tweevoudig goudenmedaillewinnaar op de Spelen, als speler en later als coach. In het via initiatiefnemer Tribeca verspreide persbericht wijst We Are One op nog een andere portretdocumentaire die in wereldpremière gaat: RICKY POWELL: THE INDIVIDUALIST, over de New Yorkse straatfotograaf uit de titel, die culturele iconen als Beastie Boys, LL Cool J en Andy Warhol voor zijn lens kreeg. Alvast in hun braaf-biografische opzet laten deze films niet vermoeden tot de fine fleur van de documentaire cinema te zullen gaan behoren. Hopelijk kunnen ze alsnog verrassen.
Parels voor de surfers
Hoewel de festivalcommunicatie beweert de eigenheid van de diverse deelnemende partners uit te dragen, komt het programma in vogelvlucht over als een bij elkaar geraapt buffet op een cruiseschip dat na al te lang in quarantaine te liggen door haar voorraad lekkers heen zit. Het “nooit eerder gerealiseerde online festival” dreigt zo meerdaagse filmevenementen te reduceren tot een verzameling titels die behalve een belegen verwijzing naar film als entertainmentproduct dat mensen wereldwijd verbindt nauwelijks een eigen verhaal vertelt. Waar individuele festivals (en andere vertoners zoals filmarchieven, musea, bioscopen enzovoort) er ook in coronatijden in slagen boeiende retrospectieve programma’s samen te stellen en een volgspot te plaatsen op onderkende films en actuele tendensen, lijdt We Are One als geheel onder een te diffuse focus. Wat niet verbaast met wel 21 festivals. De mogelijkheid tot donaties aan de WHO, UNICEF, Artsen Zonder Grenzen en andere hulporganisaties is lovenswaardig, het onevenwichtige en soms ontbrekende cureren is een gemiste kans om over de eigen schaduw heen te stappen.
Toch zijn er heel wat films om naar uit te kijken. De twee kortfilmprogramma’s van het New York Film Festival ogen in hun geheel boeiend, met een diverse metafilmische insteek. Van Mati Diop is de documentaire ATLANTIQUES te zien, een voorloper van haar lange fictiedebuut Atlantics waarmee ze vorig jaar de hoofdcompetitie in Cannes sierde (zie hier). Ook Eliza Hittman ziet een eerdere kortfilm geselecteerd nadat ze recent festivalsucces boekte met Zilveren Beerwinnaar Never Rarely Sometimes Always. Net als in die film verkent FOREVER'S GONNA START TONIGHT de spanning tussen een jonge vrouw en haar familie en haar verlangen om daaraan te ontsnappen. Er is ook nog werk van onder anderen Lisandro Alonso, Matías Piñeiro, Alice Rohrwacher, Athina Rachel Tsangari en Eduardo Williams.
Shiraz: a Romance of India
Het London Film Festival zorgt voor de oudste inzendingen, met restauraties van bergbeklimdocumentaire THE EPIC OF EVEREST (John Noel, 1924) en SHIRAZ: A ROMANCE OF INDIA (Franz Osten, 1928). Die laatste is een romantisch epos van en met acteur-producent Himanshu Rai, pionier van de Indiase filmindustrie, waarin de oprichting van de Taj Mahal wordt verhaald.
We Are One gaat nu vrijdag van start met een selectie korte animatiefilms door DreamWorks, de studio achter de Shrek-saga. BILBY, BIRD KARMA en MAROONED zijn geschikt voor jonge kijkers en maken deel uit van de enkele jaren geleden opgestarte productielijn voor korte films bij DreamWorks, waarin ze technieken uittesten en materiaal voor niet gerealiseerde langspeelprojecten recupereren. Tegelijkertijd begint een virtualrealityprogramma met naast animatie voor oudere kijkers (ALTERATION, EXTRAVAGANZA) ook VR-documentaires over actuele onderwerpen (GHOST FLEET, IVORY BURN).
Het volledige programma van We Are One vind je hier.
Bron : Filmmagie
Auteur : Bjorn Gabriëls
Coverfoto : Bilby, Bird Karma