Courts Mais Trash 2019 | Acteur.be

←Alle artikels

nieuws
Courts Mais Trash 2019

Reeds veertien jaar lang staat Court Mais Trash te boek als een unieke drijfkracht in het milieu van onafhankelijke cineasten en filmliefhebbers.

Ontegensprekelijk uniek baant het festival een weg naar het grote scherm voor onafhankelijke films, aspirerende regisseurs, low budget producties en cinema met een hoek af.

Het festival gidst kortfilms naar zijn voorbestemde publiek dat zelf bepaalt welke productie de hoofdprijs mee naar huis mag nemen. Een festival met een buitengewoon excentriek karakter, zonder rode loper, noch, jury. De deelnemers worden zonder filter aan het oordeel van hun publiek onderworpen.

De editie 2019 zoekt voor het eerst ook andere horizonten op. Naast de historische thuisbasis: Riches-Claires zakt het festival ook af naar Cinéma Palace. Op het programma: een honderdtal trashy, radicale, bevreemdende en cheap ass-producties die nog dagen zullen nazinderen. Traditiegetrouw bepaalt het publiek welke film de hoofdvogel afschiet in onze nationale en internationale competities, maar ook in de category best cheap production.

Op donderdagavond 17 januari vindt de Nationale Competitie plaats. In het totaal staan er dit jaar 31 Belgische films op het programma, waarvan er acht in deze competitie terechtkwamen. In aanwezigheid van de regisseurs, die hun eer komen verdedigen en mogelijks met de publieksprijs van 500 euro aan de haal te gaan.

Editie 2019 houdt de vinger stevig aan de pols met een voor de gelegenheid extra vrouwelijke toets. Met het speciale luik ‘Female Troubles’ biedt het festival vrouwelijke filmmakers een unieke kans om hun ongecensureerde visie op het grote doek te brengen. Zonder genrerestricties of mogelijk diep ingebakken patriarchale belemmeringen krijgen vrouwen meer dan ooit de kans om hun spreekwoordelijke hakken stevig in het cinematische zand te zetten.

 

Info en tickets: Courts Mais Trash

 

Tekst © Courts Mais Trash
Coverfoto © 'Kezegob' (Diana Sineokaya)

 

Bron : Kortfilm.be
Auteur: Niels Putman