nieuws
Seuls: Kort Werk 2'
Seuls: Kort werk 2’ bestaat uit drie iconische surrealistische films. 'Monsieur Fantômas' (Ernst Moerman, 1937), 'Magritte ou La leçon de choses' (Luc de Heusch, 1960) en 'L’imitation du cinéma' (Marcel Mariën, 1960). Deze selectie is een adaptatie van een Seuls programma dat in 2018 door Sabzian werd georganiseerd en vertoond werd in de KASKcinema in Gent. Met Seuls. Singuliere momenten uit de Belgische filmgeschiedenis brengt Sabzian filmprogramma’s naar de cinema die worden gekoppeld aan de ontsluiting van uniek tekstmateriaal op de website Sabzian.be.
De online première via Avila is gratis en toegankelijk in België, Nederland en Luxemburg. De films met dialoog zijn steeds beschikbaar met Nederlandse, Franse en Engelse ondertiteling. Het programma zal met artikels in meerdere talen worden omkaderd en zal online ingeleid worden door Steven Jacobs, kunsthistoricus gespecialiseerd in de relatie tussen kunst en cinema.
Over Seuls: Kort werk 2'
Dit filmprogramma bestaat uit films van drie makers die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Belgische surrealistische beweging. Ernst Moerman was verbonden met de Parijse surrealisten, schreef toneelstukken en realiseerde één film; 'Monsieur Fantômas' waarin de Meester van de Misdaad gehuld in smoking aanslagen pleegt op de goede zeden tijdens zijn zoektocht naar de knappe Elvira.
Luc de Heusch was etnoloog en cineast die vele kunstenaarsportretten maakte, waaronder 'Magritte ou La leçon de choses', een film over de Belgische surrealistische schilder René Magritte, waarin picturale beelden en filmbeelden interageren en elkaar tegenspreken, waardoor er een spel ontstaat tussen de kunstwerken en de manier waarop die door de filmmaker worden geënsceneerd.
Marcel Mariën was naast een avontuurlijke intellectueel die in verschillende surrealistische gezelschappen vertoefde een toegewijde bewonderaar, interpreteerder en soms ook artistieke partner van René Magritte. Mariëns film 'L’imitation du cinéma' wekte controverse toen die in 1960 uitkwam, omdat suggestief erotische beelden werden gelinkt aan een pseudo-religieuze vertelling over een man die de wens opvat om gekruisigd te worden en terloops een avontuur beleeft met een prostituee.
Filmmaker, cinema- en zen-leraar Konrad Maquestieau noemde de Belgische cinema anti-conformistisch: “In dit land leeft een traditie waarin individuen geheel los van elkaar erin slagen op de meest eigenzinnige manier films te realiseren. Films die aan geen enkele norm, voorschrift, school, mode of theorie beantwoorden. Hun beelden zijn uniek. De ‘traditie’ is gekenmerkt door onafhankelijkheid, verscheidenheid, subjectiviteit, durf, vindingrijkheid, ongegeneerdheid en humoristische subversie. Hier staat de onuitputtelijke verbeelding centraal.” De naam Seuls sluit hierbij aan; het brengt de focus op een filmcultuur die bestaat uit een verwantschap tussen solisten die alle mogelijke verbeeldingsmechanismen onderzoeken.
Seuls: Kort Werk 2' is een samenwerking tussen Avila en Sabzian. Met steun van de Vlaamse overheid. De films 'Monsieur Fantômas' en 'Magritte ou La leçon de choses' werden gerestaureerd door CINEMATEK, het Koninklijk Belgisch Filmarchief. 'Magritte ou La leçon des choses' maakt deel uit van de catalogus van de Storck Foundation. 'L'imitation du cinéma' maakt deel uit van de collectie van de Provincie Henegouwen uit het depot in BPS22, Charlerloi.
Coverfoto © 'L'imitation du cinéma' (Marcel Mariën)
Tekst © Avila
Bron : Kortfilm.be