nieuws
Ontdek het JEF Festival 2020
Hoe is het JEF festival ontstaan?
Karo: Dit jaar is het de 32e editie van het jeugdfilmfestival in Antwerpen en de derde editie als JEF festival. Onze huidige organisatie, JEF, bestaat officieel sinds januari 2017 en werd in oktober 2017 gepresenteerd aan de buitenwereld. JEF is een fusie van vier verschillende vzw’s die al jarenlang actief waren op vlak van kinder- en jongerenfilms: Jekino educatie, Jekino distributie, Lessen in het donker en Het Jeugdfilmfestival.
Wat is de bedoeling van het festival?
Karo: JEF is het aanspreekpunt voor iedereen die te maken heeft met jeugd, film en nieuwe media, op school of in de vrije tijd. We proberen om een divers aanbod aan jeugdfilms te presenteren, en dat niet enkel tijdens het festival. Een belangrijk gegeven voor ons is dat dit gebeurt voor en door kinderen en jongeren. We maken van het festival een totaalbeleving, met onder andere inleidingen voor elke film, we nodigen zoveel mogelijk gasten uit voor nabesprekingen, organiseren een media lab, masterclasses en workshops,… De bedoeling is om ons publiek een zo rijk en divers mogelijk aanbod te bieden aan jeugdfilms en nieuwe media, zodat ze zelf nieuwe dingen kunnen ontdekken en daarmee experimenteren.
Tijdens het festival nemen heel wat kinderen en jongeren een belangrijke rol op. Zo beslist de kinderjury over de winnaars in de competitie, stellen de jonge programmatoren zelf het 12+ programma samen en zorgen de vrijwilligers, die tussen 16 en 26 jaar oud zijn, dat het festival goed verloopt door, onder andere, zelf het media lab te begeleiden en de inleidingen te verzorgen.
Hoe is het festival door de jaren heen geëvolueerd?
Karo: Het festival is de laatste jaren enorm gegroeid op verschillende vlakken. Ten eerste kan het festival genieten van de grotere impact van JEF en de vele ideeën en expertises vanuit de verschillende fusieorganisaties. Daarnaast vond het festival zijn oorsprong in Antwerpen, maar zijn we inmiddels uitgebreid naar zes steden en twaalf locaties waar je tijdens de krokusvakantie terecht kan. Die decentralisatie is van groot belang bij een jong publiek waarbij afstand een grotere rol speelt. Dit heeft vervolgens geleid tot een uitbreiding van het aantal vertoningen en events.
De ontwikkeling van nieuwe media en nieuwe technologieën heeft ook een grote invloed gehad. Het media lab is de laatste vijf jaar exponentieel gegroeid. Naast de aantrekkelijke filmprogrammatie die heel wat bezoekers trekt, komt het publiek ook graag om te experimenteren met audiovisuele installaties, apps en games. Dit alles zorgt er bovendien voor dat we kinderen en jongeren die betrokken zijn bij het organiseren van het festival meer kansen kunnen bieden om te leren. Zo kunnen vrijwilligers in meerdere steden terecht en hebben ze meer mogelijkheden om uiteenlopende talenten te ontwikkelen. Niet enkel betreffende film, maar ook de productionele kant van een festival, de technologie van de audiovisuele installaties, enzovoort.
Tot slot is ook de professionele werking sterk geëvolueerd: van enkele evenementen verspreid doorheen het festival naar een week boordevol uiteenlopende, unieke activiteiten. De nieuwste uitbreiding hiervan is de ‘Make it short-competitie’ voor studenten: vijf groepen maken elk binnen de drie dagen tijd een kortfilm met professioneel materiaal en met professionele acteurs. Die films gaan dan meteen in première op de eerste zondag van de krokusvakantie.
Wie is het doelpubliek? Enkel jongeren?
Karo: Jongeren zijn inderdaad een groot deel van ons doelpubliek, maar het festival is zeker niet enkel voor hen. Eigenlijk kunnen kinderen vanaf anderhalf jaar al genieten van ons aanbod. We richten ons dus vooral op families. De programmatie is zo ingedeeld dat een gezin met kinderen van verschillende leeftijden elke dag het festival kan bezoeken en dat er voor elk van hen iets te beleven valt. Daarnaast hoeft een jeugdfilm niet enkel voor kinderen te zijn. Veel van de festivalfilms zijn ook voor volwassenen leuk om te ontdekken.
Op basis van welke criteria worden de vertoonde films geselecteerd?
Karo: De geselecteerde films moeten voldoen aan een aantal criteria vooraleer we ze opnemen in het programma. Een eerste belangrijke factor is het au sérieux nemen van kinderen. Een film moet geschikt zijn voor kinderen, dus begrijpbaar en niet schadelijk voor hen, maar dat wil dus niet zeggen dat de film specifiek gemaakt moet zijn voor kinderen. Andersom is ook zeker waar: een jeugdfilm hoeft niet altijd over gemakkelijk begrijpbare thema’s te gaan, zoals eerste verliefdheid of paarden, maar kan heus ook serieuzere onderwerpen aankaarten. Goede voorbeelden hiervan zijn films zoals Binti, Vechtmeisje, Rosie & Moussa en My skinny sister. Stuk voor stuk films over serieuze onderwerpen zonder kinderen te betuttelen.
Diversiteit in het festivalaanbod is noodzakelijk. Er wordt zoveel geproduceerd voor kinderen, in Vlaanderen, maar ook daarbuiten. JEF zet overwegend Europese content in de kijker tijdens het festival. We nemen een marktversterkende en marktaanvullende rol op, om ook werken die de mainstream media niet bereiken een plek te geven. Dit houdt in dat we dan zelf een Nederlandse ondertiteling voorzien om die films beschikbaar te maken voor een Vlaams publiek.
Daarnaast geven we ook Vlaamse producties een plek. Zo organiseren we dit jaar de premières van Ridder Muis, Cyclomax en alle nieuwe kinderdocumentaires van Ket & Doc (samenwerking tussen JEF, VAF & Ketnet).
Naast filmvertoningen worden er ook andere activiteiten georganiseerd. Welke? En wat houden die in?
Karo: Inderdaad! De films zijn belangrijk, maar het festival bestaat uit zoveel meer. We organiseren een reeks masterclasses en workshops waar deelnemers kennis maken met verschillende audiovisuele technieken en in contact komen met professionals en experts uit het veld. Op onze locatie in Antwerpen staat het media lab, een digitale speeltuin. Hier kan je experimenteren met verschillende installaties en audiovisuele toepassingen. Op andere locaties kan je spelen in het game lab: een verzameling van verrassende en speelse games die o.a. gebruik maken van augmented reality en mixed reality.
Voordat het festival van start gaat voor families, nodigen we ook scholen uit op het festival en in het media lab. Dit jaar hebben we de schoolvoorstellingen zelfs met succes een weekje verlengd.
Tot slot organiseren we ook verschillende events voor professionals: leerkrachten kunnen gratis op prospectie komen voor het volgende schooljaar, filmmakers kunnen hun volgende project pitchen aan een groep kinderen tijdens de kinder pitches en zo de nodige feedback vergaren van hun belangrijkste doelgroep. Dan is er nog Dig it Up, hét inspiratiefestival voor cultuurprofessionals, en tijdens de vertonersdagen kunnen vertoners kennismaken met de nieuwste workshops en films in het aanbod.
Voor studenten die net afstuderen als filmmaker, organiseren we een infodag met verschillende partners, waaronder PlayRight+, en de ‘Make it short-competitie’.
Waarom hebben jullie een beursaanvraag ingediend bij PlayRight+? Op welke manier krijgen jullie steun?
Karo: Voor de ‘Make it short-competitie’ gingen we op zoek naar partners om dit project te kunnen realiseren. Er komt heel wat kijken bij het maken van een kortfilm. We zochten naar materiaal en middelen zodat de deelnemers op een professionele manier het productieproces kunnen doorlopen. Hierbij vonden we het belangrijk om de studenten de kans te geven met professionele acteurs samen te werken. Dankzij de beurs van PlayRight+ wordt dit mogelijk.
Voor elk wat wils dus. Rep je deze krokusvakantie naar Antwerpen, Brugge, Gent, Kortrijk, Leuven of Roeselare en geniet van een van de tientallen filmvertoningen of neem deel aan een van de andere unieke evenementen! Have fun!
Alle info & tickets vind je op de website.
Bron: PlayRight